Wednesday, July 2, 2008

hajjah musinam bte kortogio

this morning around 7.15, received a phone call from abah and ayad... they told me nenek has passed away (may be around 6.50 -7.00 am)...i asked abah whether i should go back or not...and he said up to me...then i called mak asking the same question, and the same answer was given...she said i just saw nenek before i went back to jb, and it's quite far and i have class to attend...it's understandable if i don't attend the funeral...so i confessed that i didn't have money to drive back and i definitely don't want to take bus (too long and too tiring)...then my mum said she'll give me money if i go back...so i decided to go back after that and called dr leong informing her that i wouldn't come for consulting skill tute...the journey to serdang didnt take long...i think i drove too fast (now praying so hard yg aku tak kene saman...kul 1030 pagi dah sampai serdang...)smua wak2 ade...yg paling sedih wak mi, sbb dia yg jaga nenek kan...selesai kebumi after zuhor, aku makan jap kat umah wak mi then balik umah tido...kul 6 lebih gerak ke senawang...lepak2 jap umah cg ju (rambut dia dah panjang...cun la aku rasa...dia rasa cam rambut cam bree :P) kul 11.10 sampai jb, kuar kan duit kat bsn...n skang kat umah :)


serba sedikit pasal arwah nenek aku nih...berasal dr jawa tengah indonesia...dtg merantau bersama atuk...mak cakap beza umur antara atuk ngan nenek agak jauh la...nenek isteri kedua rasa nye...i think she is a wonder woman...losing her husband after confinement (atuk mati masa abah setahun n paman atan baru lahir...cancer perut org kata) and have to raise 10 children by her own...dia mengerje kan sawah bendang...byk gak la...sama ngan wak2 yg lain...pastuh dia jual kuih, tempe, ubi ngan macam2 lagi...kirenye nenek aku nih serba boleh aa...mmg idup susah giler time tuh......hasil jualan tuh kasi anak2 makan...seingat aku, nenek tak byk cakap masa aku kecik2 sampai la aku dah besar...tp aku tak tau la cam ne dia masa die mude...masa kecik2 dulu, kalo nenek dtg umah, smua mende dia nak wat...mmg dia tak leh dok diam aa...dia paling rimas kalo duduk umah anak yg tak kasi dia wat ape2...so mak aku layan kan aje la nenek aku tuh...ape dia nak wat biarkan, pastuh kalo x betul ker, mak aku wat balik...kalo dok lama skit kat umah anak2 sure nak balik......nak tgk ayam (a typical nenek2 la aku rasa)...kalo nenek ade masa, dia anyam tikar mengkuang...kalo ade lebih dia kasi org, abah pon suke amik tikar yg nenek wat dulu...dia dulu jaga anak org belakang (aka anak arwah paman atan...so dia sayang giler aa kat derang nih)...nenek mmg baik ngan anak2 senin (adik beradik aku la kan)...dulu kalo balik kampung sure kasi duit nye (rm 1 jer, tp time budak2 kan...sure seronok)...sbb abah jarang balik kampung, aku pon jarang la jumpe nenek (tp since nenek dok serdang, mmg slalu sgt jumpe la sbb dah dekat)...dolu2 kalo jumpe, sure aku sakat nenek...nenek layan aku...kadang2 dia tak paham ape aku cakap, aku pon tak paham ape dia cakap :P...nenek slalu pakai sekop pale...so aku slalu pk cara cane nak tgk rambut nenek...most of the time tak dapat la...sbb nenek aku tak nak bukak, tp ade satu masa tuh, masa nenek kat umah, dia nak jemur tilam, pastuh cane ntah tilam tuh berat kot, nak jatuh, dia tahan ngan pale dia, pastuh letak kat atas gate, n sekop dia jatuh...tuh la first time aku tgk rambut nenekk...happy giler aku rasa...aku tak tolong pon dia time tuh, sbb sibuk tgk rambut dia...lagi satu, aku suke main teliga dia...sbb lubang tindik dia agak besar la...pakai subang berat kan...nenek start pindah serdang after dia terjatuh dlm toilet...pastuh dia dah tak leh nak jalan...so wak mi amik nenek n jaga dia...aku rasa ade la dekat 4-5 tahun jugak...nenek lama2 makin kurus sbb dia tak mau makan...nenek menghembuskan nafas terakhir dgn mudah...itu kata wak rah...alhamdulillah...sudah tiba masa utk dia pergi...


aku rasa aku dah letih aa...nak tido...drive gi balik dr jb ke serdang then ke jb balik...sgt penat...semoga roh nenek di cucuri rahmat...


al-fatihah
rabu malam yg hening-12.07am-2/7

No comments: